Thursday, December 6, 2012

baju lama sarung nangka

fuhh. hampir setahun menghilang. sekarang menjelang. macam hari raye. A'uzubillahi minassyaitonirrajim. BismillahirRahmaanirRahim


baca dengan tajwid yg betul dan penuh kemerduan ye. yg ni juga


dah baca ayat, kita baca trjemahan pulak.ok..
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Ahzab: 59)
Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian Yang berupa taqwa itulah Yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur). (Al-A’raf:26)
melihat ayat tersebut, pastinya berkisar dgn aurat lah kan. dan terarah kpada perempuan. asal pasal aurat je, pmpwan. asal pasal aurat je, pmpwan. ape ingat laki xde bahagian aurat ke? ya.. memang laki ada juga batasan aurat tapi  pnjagaan aurat perempuan lebih dititikberatkn. surface area pnutupan aurat laki lebih mudah dan selalunya terjaga lah kan nk dibanding dgn perempuan. aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. pemakaian juga prlulah menurut syariat. sesungguhnya Islam telah mengangkat darjat wanita,. namun masih ada yang tidak mahu mnutup aurat dgn smpurna dan tidak memakai tudung antaranya dengan alasan :

panas. kau laki ape tau. yg panasnye kitorg.. pakai terdedah dedah, xpakai tudung ni lebih selesa. katanya. rimas. ish.. sume nk tutup.. ikot suke aku la, aku lebih selesa macam ni. bajet baik nak nasihat orang. kau pun sama je. org cm kau ni umpama kambing menyuruh anaknya mandi. tau!
“Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka sedikitlah orang yang memberi peringatan” . (Imam Hasan Al-Basri)
kalau balasan Allah kelak, xdek rimas2 dah. jika xmampu tanggung kerimasan tersebut di dunia maka rasakanlah kesakitan diakhirat nanti. dan ketahuilah, bahawasanya setitik peluh wanita kepanasan krn mnutup aurat itu dikira pahala. apa jua yg mghalang atau ujian untuk setiap amalan kebaikan itu merupakan pahala bagi yang melalui.

ada yg berkata.. tutup aurat, pakai sopan pun kene rogol juga. xdek bezanya. tajam2 durian pun ada juga tupai menebuknya! chewah guna perumpamaan plak

tidak perlu berkata gitu sbenarnye. wanita kelemahannya pada aurat dan lelaki kelemahannya pada syahwat. maka bagi wanita tidak boleh berkata "lelaki yang salah sebab mereka x mampu menjaga syahwat". sedangkan wanita sendiri yang lalai dalam menjaga aurat. wanita yang hebat adalah wanita yang tabah menjaga aurat manakala lelaki yang hebat adalah lelaki yang sabar menahan kehendak syahwat. wanita dan lelaki yang hebat adalah yg sama-sama teguh memuliakan syariat.

ada juga yang berkata, “tak sembahyang tak apa, tak tutup aurat pun tak apa asal hati baik. yang sembahyang dan bertudung pun perangai teruk jugak.” orang begini nyata menunjukkan kebanggaan dengan kejahilan dalam keegoan. menganggap hati sendiri sudah baik dalam keadaan hatinya masih derhaka pada Allah tidak mahu menurut perintah Allah. mereka yg berperangai buruk itu biarlah mereka sekurang-nya mereka menurut perintah Allah. luaran itu biasanya menzahirkan dalaman. jika berani lawan perintah Allah, lagikan mahu kata hati bersih?

tidak kurang pula, ada yg mencemuh,.. "xperlu la sibuk urusan org lain. xmenyusahkan kau pun".. haa. aurat yg terdedah menjadi penambah dosa org lain. itu masalah bersama. cara pemakaian menjadi ikutan org lain. itu masalah bersama. memberikan contoh yang xbetul sebagai org Islam. itu juga masalah bersama. betulkan pemikiran kita, bahawasanya jaga tepi kain org tu bgus sbenanye.. tp jgn msuk dlm kain org. teguran itu xlebih dari jaga tepi kain sebenarnya.

takut dikata oleh mulut2 manusia kerana pakaian xmoden? takut diperli rakan? malu untuk berubah? jika hendak dikatakan berpakaian moden, pakaian yang kurang kain tidaklah moden sebenarnya. jika semakin kurang kain semakin moden, maka beruklah yang paling moden. jika malu untuk berubah kearah kebaikan didepan mata manusia maka tanggunglah malu diakhirat kelak. dan yg paling pnting, yang perlu kita utamakan adalah pandangan Allah. bukanlah pandangan manusia. hadith Rasulullah
Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa dan harta kalian, tetapi Allah melihat kepada hati dan amal kalian - shahih muslim
antara lain, ada juga yang menunggu hidayah. katanya, sampai seru nanti barulah dia akan menutup aurat dengan sempurna. maka ketahuilah, hidayah itu perlu dicari.. bukan ditunggu. lagipun, seru untuk menutup aurat telah pun lama berlaku. dan.. xpernah pulak adanya seru untuk mendedahkan aurat.

ada juga golongan yang minta didoakan agar dikurniakah hidayah. bagus jika ada niat untuk berubah, tetapi jangan hanya mengharapkan doa orang lain. diri sendiri juga perlu berdoa. namun, beringat lah juga, doa tanpa usaha itu bohong. usaha tanpa doa itu sombong. tanpa usaha empunya badan, xjadi ke mende juge

maka ingin saya analogikan tentang pemakaian tudung

cekelat : dua biji cekelat, satu darinya dibuka dari pembalut plastik. kedua-duanya dijatuhkan. maka mana satu yg akan diambil dan dimakan?
buah : di pasar, atau gerai buah. ada antaranya bersalut surat khabar atau plastik, ada juga yang xbersalut. dibelek2 yg xbersalut. diteliti-teliti yg xbersalut. tapi lihat.. orang ramai mengambil yang bersalut juga untuk dibeli bukan?
lolipop : dua lolipop. satu daripadanya dibuka pembalutnya. kedua2 nya dibiarkan. setelah sekian-sekian masa, yg mana jadi pilihan?

perubahan itu pastinya memakan masa. xpe.. berubahlah sedikit demi sedikit. tapi jangan terlalu perlahan dan menunggu waktu. kerana waktu mati itu xpernah menunggu. hatta sedetik. jika kita masih pada takuk yg lama dan xingin berubah maka ketahuilah baju lama dibuat sarung nangka itu lebih mulia daripada segala pakaian dan tudung yg xmembantu menutup aurat kamu. Wallahu A'lam

#sejuk mata. sejuk lg hati tengok ada sahabat2 yg thabit menuntut syariat Islam dan istiqamah dalam penjagaan aurat dengan sempurna. tidak kurang juga yang menuju kearah itu..

4 comments:

  1. penah terjumpe kate2 ni : aurat itu melambangkan maruah seseorang..

    *akhirnye terupdate pun jua an. welcome back :)

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum ,mohon share blog ni dgn member2 boleh x bro ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana2 bahagian dalam blog ni dibolehkan untuk share insyaAllah.. :)

      Delete

haaaaaaaaah,. komen la ape lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...