Wednesday, March 16, 2011

iNSyaALLAH TuaN2, LaGi & LaGi

Alhamdulillah, syukur kehadrat Allah S.W.T. atas sgale nikmat kurniaan nya keatas kite,. mungkin cuti ini peluang keemasan yg amat bermakna bg aku,. semoga aku terus kekal dalam kesedaran dan kesyukuran,.

aku baru sahaja balik dari sri petaling,. tidak perlu aku perincikan pasal tempat itu,. dah lame juga aku xkesana,. mungkin dah setahun kot,. alhamdulillah,. aku diberi lagi kesempatan oleh Allah untuk kesana lagi,. kami ke sane seramai 4 org sahaja,. trmasuk aku le,. mereka bertiga mrupakan pelajar maahad tahfiz negeri pahang,. 2 drpd nye kenalan aku dr skola mngh lagi, iaitu anas dan asyraf misran. sorg lagi tuh mrupakan pemegang jwtn trtinggi di sane,. kirenye kalo kat ipg nih, YDP la,..

otw ke sane, kami brenti jap, jenjalan area masjid india cari brg2 yg nk cari n tunaikan solat,. dah penat bjalan, btolak ke sri ptaling,. sesampai di sana, hujan lebat mencurah ke ladang gandum,. heh. xde ah, hujan turun sgt la lebat,. kami pon brehat jap n mencuci diri, smentara tggu masok mghrib,.

lpas maghrib, sperti biase la, ade bayan,. bayan nih dlm bm nye penerangan,. cam kuliah la,. habis je bayan, azan,. kebiasaan nya, bayan pas maghrib slalu abis area kul 10, 11 gitu,. tp sebab bukanlah ade jord ke, ijtima' ke,. kejap je la,. siap je azan, kitorg kuar merayaukan diri,. heh. (sbb da jama' ye).. kami makan2 sikit n cari brg lagi,.

ha,. skrg baru main point nye,. anas teringt dy ade contact sorg hamba Allah nih,. penah kuar dlm mastika,. aku pon xbace lg yg mane 1,. anas pon contct la dgn mmbritahu bhawe kami ade d sri petaling,. stelah merayaukan diri selama beberapa lame, kami balik ke masjid sri petaling utk i'tiqaf disitu,. cam sblom2 nih la,. akhirnya dua org trlelap,. tinggal aku ngn anas je xtido lg,. anas mndapat msg, bhw insan yg dikonteknya itu ade di masjid,. aku ngn anas pon mencari la,. dan beramah mesra dengan beliau,. disitu, dy dengan member nye lg sorg,..

rupa2 nya, insan itu adalah dj irwan syah,. yg merupakan deejay klfm dan IKIM dulunya kalu xsilap,. namun dengan kesedaran yg hadir dlm diri, setelah ditasykil oleh rakan nya,. untuk bersama membuat dakwah,. kini dia bnyk mnghabiskan msa dijalan Allah,. Alhamdulillah,.

start kul 12 smpai kul 3 pg dy bercerita tntg kbesaran Allah,. aku dan anas terpaku mndengar,. sungguh  cantik bicara nya,. susunan ayatnya yg kemas dan ceritanya yg penuh penghayatan,. terkesan aku dengan kata2 nya,. memang patut lah dulu dy jd dj,. benak aku dlm hati. 3jam yg bermakna,. sehinggakan bayan lepas subuh tidaklah aku dengar melainkan sambung semula tidur.
hanya berlampukan cahaya rembulan,. dj irwan syah bercerita kepada kami,. segala nya mmberi kesan kedalam hati aku,. antara yg aku ingt la,.

))>>kita sebagai org islam di dunia ini sebagai da'ie,. sepertimana seorg pemandu bas,. seandainya berlaku kemalangan,. pastinya yg di persalahkan adalah pemandu bas itu sendiri,. begitu juga dengan kehidupan kita di bumi ini,. kita sepatutnya sedih melihat kematian mereka yg tidak matinya dalam Islam,. apakah yg akan dipersoalkan keatas kita kelak? adakah kita mnjalankan tggungjawab kita menyebarkan agama Allah? tidakkah kita akan dipersalahkan oleh mereka yg tidak matinya dlm Islam kerana tidak membawa dan mengajak mereka2 dan yg lain kearah Islam?

))>>segala yg ada pada diri kita ini hanyalah pinjaman drpd Allah,. perlulah kita bnyk2 bersyukur,. siapalah kita,. tanpa izin Allah, pastinya kita tidak dpt bernafas,. tanpa izinNya juga, mata yg diberi kpd kita tidak dpt melihat,. begitu juga telinga, hidung,. tgn, kaki, dan segalanya yg lain,. sesungguhnya hanya Allah yg berkuasa,. jgnlah kita berbangga dengan keduniaan kita,. sesungguhnya,. tidaklah kita tahu pengakhiran hidup kita,. adakah husnul khatimah? ataupun suu'ulkhatimah,. nauzubillahi minzaalik,.

))>>Allah memberi kita segala nya dengan percuma,. adakah kita gunakan nya, kearah kebaikan? sesungguhnya tiadalah bos didunia ini yg mmberi gaji sebelum kerja terlaksana,. tetapi Allah itu Maha Memurah,. Allah memberi rezkiNya kepada semua makhlukNya,. sebelum kita dipertanggungjawabkan ke atas dosa dan pahala lagi, Allah telah memberi pelbagai pinjaman kepada kita,. berbagai2 macam telah kita lakukan dengan pinjaman itu,. andai dihitung sebiji mata kita sahaja dengan segala kebaikan yg kita lakukan sepanjang hidup, jauh bezanya,. sesungguhnya pinjaman Allah itu tidaklah ternilai harganya,.

))>>hanya Allah yg brkuasa,. bukanlah nasi yg mengenyangkan kita, melainkan Allah memberi kita kekenyangan dan dijadikan nasi itu sebagai asbabnya,,. bukanlah ubat2an mahupun doktor yg menyembukan penyakit2 kita,. melainkan ALlah sahajalah yg mmberi kesembuhan keatas kita,. manusia hanya berikhtiar keatasnya,.

))>>apalah sangat dengan kemewahan dunia ini andai tiada keredhaan Allah? sesungguhnya dunia ini amatlah kecil,. hendak lagi dimasukkan kedalam hati kita yg kecil ini? masukkanlah kebesaran Allah dalam hati dan buanglah kebesaran dunia dari dlm hati kita sejauh2 nya,.

))>>adakah kita sentiasa berfikir tentang kebesaran Allah? sebagai contoh,. di sebuah dusun yg ditanam pelbagai jenis buah2an,. bagaimanakah Allah menjadikan pokok dan buah yg berlainan jenis dari tanah yg serupa? ditambah pula dengan warna yg berbeza,. ditambah lagi dengan rasa yg berbagai,. begitu juga dengan bentuk rupa  nya,. semua itu menunjukkan kebesaran Allah,.

sesungguhnya kebesaran Allah itu dapat dilihat di mana2 dan di setiap ketika,. masukkanlah kebesaran Allah dalam hati kita dan keluarkanlah kebesaran dunia,. kita perlu sentiasa mengingatkan diri kita dan juga orang lain untuk sentiasa mengingati Allah..
"(iaitu)Orang yang beriman, dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ketahuilah! Dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram." (ar-ra'd:28)


insyaAllah,. dapat kita saling ingat mengingati antara satu sama lain,. iNSyaAllah TuaN2, LaGi & LaGi

11 comments:

  1. *tersyahdu seketika membaca entry ini*

    alhamdulillah..enta diberi kesempatan oleh ALLAH berjumpe dengan beliau...bukan sumer orang dapat peluang sebegini..terima kasih di atas perkongsian ini..

    ReplyDelete
  2. rase cam bace citer dalam mestika je...huk8

    ReplyDelete
  3. X NGAJAK AK PON KAN..HAHA.(k409)

    ReplyDelete
  4. k409,. kalau ajak pon,. nk ke??? heh
    cik atin,. kalau ade rezki, ramai lg yg akan dpt ktorg jmpe,. ni baru sorg

    ReplyDelete
  5. bgus2..aq mmg x de r pluang2 camni..*jeles*
    6t klu jumpe ag insan2 istimewa ni..sile2 la share yer..

    ReplyDelete
  6. ak on je ok...duduk umah bukan buat asigment pon...lgk 1 igt nk shoping jubah ng Kurta...(K409)

    ReplyDelete
  7. k409~laaa,.. nape xckp dr taon lpas,. kalo x aku da ajak da,. heh

    ReplyDelete
  8. alhamdulilah..moga2 kita sentiasa di lindungi olehNya..amin..

    ReplyDelete
  9. insyaAllah,. taqarrub ilallah,. smoga kita mendapat husnul khatimah (penamat yg baik)

    ReplyDelete

haaaaaaaaah,. komen la ape lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...