Monday, October 31, 2011

aWaS! DoSa BeRGaNDa

Walaupun terdapat perbezaan antara dosa besar dan dosa kecil, seseorang itu tidak boleh sewenang-wenangnya melakukan dosa kecil tersebut. Awas, kerana apabila dosa-dosa kecil tersebut dilakukan, ia akan menjadi dosa besar! Pertukaran ini berlaku apabila..:

melakukan sesuatu dosa secara berulang-ulang dan terus -menerus walaupu ianya dosa kecil. Sesungguhnya, hanya perkara baik sahaja yang boleh dilakukan secara berterusan walaupun sedikit.

Sesuatu dosa itu dianggap sebagai perkara remeh. Jangan sesekali mengatakan dosa itu sebagai perkara remeh walaupun ianya kecil, kerana Allah itu Maha Besar lagi Maha Agung.

Timbul rasa bangga kerana dapat melakukan dosa tersebut. Walaupun tahu perkara tersebut dosa, seseorang bangga melakukannya. Dia tidak sedar bahawa dia akan mendapat balasan buruk daripada Allah.

Tertipu dengan nikmat yang Allah kurniakan. Inilah istidraj iaitu seseorang yang diberi nikmat oleh Allah , namun masih kekal dmelakukan dosa dengan perasaan aman dan tenteram.

Tidak segan silu memberitahu orang lain akan dosa yang dilakukan. Seseorang yang bersikap seperti ini sebenarnya telah memalukan dirinya sendiri bukan sahaja dihadapan manusia, bahkan dihadapan Allah.

Dosa yang dilakukan oleh seorang ulama atau tokoh dan menyebabkan ramai pengikut turut melakukannya. Oleh sebab itu, ajarkanlah perkara yang benar dan tepat berlandaskan syariat Allah. Hal ini juga berlaku berikutan dosa oleh seseorang yg berpengaruh. Pengaruh besar juga pengaruh kecil. Ianya sama sahaja.

semuanya antara sebab yang berkait rapat. haruslah kita beri perhatian terutamanya yang menyebabkan sesuatu dosa itu mnjadi ikutan orang lain. ianya menjadi saham kepada kita.. siapa kata kita tiada pengaruh? siapa tahu.. diri kita xboleh menjawabnya melainkan org lain di sekitar kita

1 comment:

haaaaaaaaah,. komen la ape lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...