Sunday, May 1, 2011

SaBo Je LaH..

sabar,. mudah dilafaz, sukar diamal,. selalu nya, dalam kebanyakan kes, sabar adalah perkara paling penting,. dan ianya bukan sekadar di mulut, tetapi juga dari lubuk hati yang dalam,..

kerana tiadanya sabar... seseorang itu boleh dimarahi dan dikeji,.
kerana tiadanya sabar... pergaduhan akan berlaku,.
kerana tidak sabar... macam2 lagi kemungkinan boleh berlaku,.
dan paling teruk lagi, kerana tiada kesabaran, seseorang mungkin akan terbunuh,..

perkataan sabo menjadi begitu femes dalam kalangan rakyat malaysia kini,. ape2 kes, sabo je lah,. berikutan juga demam filem hantu kak limah yang setiap skripnya dihafal oleh rata2 penduduk malaysia. salah 1 skrip nye, ni la dy.. SABO JE LAH,..

tahukah anda, SABAR ini banyak kelebihannya,. disini dibawakan antara kelebihan sabar yg termaktub didalam Al-Quran,..

SUMBER KEJAYAAN
"Wahai orang-orang Yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi Segala kesukaran Dalam mengerjakan perkara-perkara Yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)". (Surah Ali-Imran:200)

"Wahai Nabi, peransangkanlah orang-orang Yang beriman itu untuk berperang. jika ada di antara kamu dua puluh Yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh Yang kafir itu); dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan Yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang Yang tidak mengerti." (Surah Al-Anfaal:65)

GANJARAN BERGANDA
"Katakanlah (Wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang Yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu Yang beriman! bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (ingatlah) orang-orang Yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di Akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini Luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang Yang Bersabarlah sahaja Yang akan disempurnakan pahala mereka Dengan tidak terkira". (Surah Al-Zumar: 10)

MILIKI KEPIMPINAN DAN KEYAKINAN
"Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, Yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum ugama kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan kami". (Surah As-Sajdah :24)

GOLONGAN YANG BERSAMA-SAMA ALLAH
"Wahai sekalian orang-orang Yang beriman! mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah Dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) Dengan bersabar dan Dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana Sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang Yang sabar". (Surah Al-Baqarah: 153)

SALAH SATU CARA MEMOHON PERTOLONGAN ALLAH
"Wahai sekalian orang-orang Yang beriman! mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah Dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) Dengan bersabar dan Dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana Sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang Yang sabar". (Surah Al-Baqarah: 153)

BEROLEH MAGHFIRAH
"Kecuali orang-orang Yang sabar dan mengerjakan amal soleh maka mereka itu akan beroleh keampunan dan pahala Yang besar." (Surah Huud: 11)

DISUKAI ALLAH
"Dan Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi Segala kesukaran Dengan cekal hati); Sesungguhnya Allah beserta orang-orang Yang sabar". (surah Al-Anfal: 46)

DIPUJI OLEH ALLAH
"Sesungguhnya Kami mendapati Nabi Ayub itu seorang Yang sabar; ia adalah sebaik-baik hamba; Sesungguhnya ia sentiasa rujuk kembali (kepada Kami Dengan ibadatnya)". (Surah Shaad: 44)


No comments:

Post a Comment

haaaaaaaaah,. komen la ape lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...