Sunday, May 8, 2011

BuKaN SeMua MeNDe KaT DuNia Ni PeRLu DiCeRiTa KaT oRaNg

sebenarnya,. aku sgt pelik dgn dunia sekarang,. abih sume mende nk dicerita kat orang,. mnde yg xpatot pon dicerita.. tp kadangkala, apa yg patot xnak pulak dicerita,. contohnya, ILMU. ilmu itu wajib dipelajari, amal, dan sampaikan,.. sabda Rasulullah S.A.W.

بلغ عني ولو آية
"sampaikanlah daripadaku walau satu ayat"

Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata daripada Nabi (s.a.w) berkata: ‘Tidak dari seseorang lelaki hafal ilmu maka disembunyikannya dari orang lain, kecuali didatangkan denga nnya pada hari qiamat digari (yakni, dirantai)dengan rantai (gari yang diperbuat) dari api neraka.’ [Hadith sahih Ibnu Majah]

ketahuilah, ilmu yang kita ada tidaklah banyak melainkan tidak sampai setitispun dari lautan ilmu Allah,. dan segala ilmu yg kita ada tidak lain melainkan pemberian dari Allah,.

oke, dlm bab lain,. zaman skrg ni ramai yang bercerita apa yg xperlu. ade kalanya yang xde faedah pon,. sbgai contoh, di faceb0ok. adakah perlu sekiranya sesuatu berlaku pada kita dan kita bercerita kepada orang lain dengan mmbuat sttus camnih,. "apa masalah kau hah!!! g cari bopren sendiri la!. menyibuk kat bopren org lain lak!!".. " amik kau!! dah kena remove!! tu lah, nak sangat,. ingat kau bagus sangat ke???".. dan lain2 situasi. 


 persoalannya, adakah org yg dituju bace sttus trsebut? nampak sangat nk bgtau org,.. dan dalam sedar xsedar, keadaan boleh membawa kearah mengumpat, membuka aib, dan sebagainya..

dalam bab lain pula, pada diri kita, pelbagai perkara yg berlaku dalam kehidupan hari demi hari. namun tidaklah pula semuanya perlu dicerita kat orang,. kelebihan kita, kekurangan kita. apalah yang perlu dibanggakan sgt dengan kelebihan yg kita ada? usah terlalu eksyen dengan kelebihan yg ada,. sesungguhnya ramai lagi yg lebih bgus drpd itu,. dan tidaklah pula mereka menunjuk2. biarlah org mahu bercerita apa,. mulut mereka,. biarlah org mahu fikir apa, kita xdapat nk halang..

2 perkara yang kita patut ingat dan 2 perkara juga yang kita patut lupakan.  yg kita perlu ingat adalah kebaikan orang pada kita dan keburukan kita kepada orang. yang perlu kita lupakan adalah kebaikan kita pada orang dan keburukan orang pada kita,.. kita patut lupakan 2 perkara tadi,. namun kita pada akhir zaman ini, tidaklah melupakannya, malah mengungkit dan bercerita kepada org lain,. sedangkan ia membawa kepada mengumpat, riak, ujub, takabbur, sum'ah,. dan lain2..

banyak lagi yang lain boleh dijadikan contoh, tapi kekangan masa mencemburui aku untuk menaip dengan lebih lama lagi. heh. kesimpulannya, sendiri masing2 dah boleh pikir da,. masing2 ade otak,. boleh pikir ape yang patot, ape yang  x patot, ape yg perlu, ape yg x perlu,. insyaAllah, amal dan sampaikan...

13 comments:

  1. i learn something from this entry . thanks ;)

    ReplyDelete
  2. kate2 yg sangat mendalam...gud sharing...de da 2 gaye penceramah bebas...ha5

    ReplyDelete
  3. setuju2x...ap yg ko kater uh...

    ReplyDelete
  4. napak ngat fail perbanding bezaan..perli ngan pujian pun leh TERtukau ag ke???...huh

    ReplyDelete
  5. kau tu bukan leh kire,. macam lalang,. xttp pndirian. haha

    ReplyDelete
  6. btol3.. org lain mcm la nk tau sgt. keh3

    ReplyDelete

haaaaaaaaah,. komen la ape lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...