Saturday, June 11, 2011

Doa,. BuKaN SuSaH Sgt RaSeNye

okeh, rasenye sume orang tau ape itu doa,. 
DOA. senang atau susah?
firman Allah..
"Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina." (Surah Ghafir: 60)

okeh, rasenye sume orang akan kate, mende senang,. tp realitinya zaman sekarang, ianya sesuatu yg senang tapi berat untuk dilaksanakan. bukan payah pon,. tapi tu la,. kita lebih suka mencaci, memaki, mengarut, mencarut, dan adik-beradiknya yang lain.

apalah salahnya kiranya kita selalu berdoa, mendoakan diri kita, sahabat2, keluarga, guru2, dan muslimin muslimat yg lain? tidaklah kita rugi walau sedikit seandainya kita doakan yang lain,. malah lebih besar manfaatnya keatas kita. lagipun doa tidaklah memerlukan waktu dan tempat yang khusus,. 

hukum dunia, manusia sering berdoa atas kepentingan dunia.. kepentingan dunia lebih diutamakan berbanding kesejahteraan diakhirat kelak. kerana keindahan dunia yang bermain dimata kita sekarang. bukanlah berdoa kepentingan dunia itu tidak perlu, malah ianya penting kerana kehidupan dunia ini perlu kita jalani dan ia sebagai jambatan ke dunia akhirat. namun, jangan pula kita lupa untuk kepentingan dan kebaikan semasa dan setelah kita mati,.

ramai antara kita yang punyai jiran, rakan, classmate, cikgu, pensyarah, dan sebagainya yang bukanlah dari agama Islam. kita tahu, Islam agama Allah dan merupakan satu2nya agama yang benar,.. namun mengapa tidak kita doakan mereka agar dikurniakan hidayah? tidakkah kita terfikir apakah akan ditanya keatas kita kelak oleh sahabat2 kita yg non-muslim? mungkin kita akan dipersoalkn mengapa tidak mengajaknya kearah islam dan tidak berdakwah keatas mereka? kita nak dakwah x reti,. paling tidak pun, kita berdoa. doa juga merupakan tanda salah satu usaha kita. selain menunjukkan peribadi mulia akhlak seorang muslim.

bagi maksiat2 dan dosa2 serta kesalahan2 yang dilakukan oleh seseorang,. kita sering mencerca, mengeji apa yang xkena atas semua perkara yang xkena pada pandangan kita. tanpa kita sedar ianya boleh membawa kita kepada dosa seperti mengumpat dan sebagainya. tapi sedarkah kita, adalah lebih mulia jika kita doa,. pahala pon dapat. dan mungkin si pelaku mendapat kesedaran dan berubah.

kita tahu doa itu ibadah. namun kita sanggup habiskan masa untuk terus hanyut dengan keduniaan,.. lepas solat apalah salahnya berdoa sebentar. sekiranya urusan penting untuk dilakukan, tidak mengapalah. boleh berdoa diwaktu lain. tapi harus kita ingat, tanpa izin Allah yang menciptakan kita, sesuatu perkara pun tidak dapat kita lakukan,. walau sepenting mana urusan nya..
doa,.. mudah tetapi susah. itulah hukum dunia. berbuat baik memang mendapat tentangan hebat oleh syaitan2. berbuat dosa memang lah seronok. namun, apalah kiranya untuk kita luangkan sedikit masa yang dikurniakan keatas setiap insan, 24 jam sehari, yang dipenuhi hal keduniaan, kita luangkan masa untuk beribadah kepada Allah dan berdoa,.. 

dalam semua perkara Islam mensyariatkan untuk berdoa. tetapi jangan lah pula kita doakan keburukan keatas orang lain,. Rasulullah ajar kita berbuat baik sekalipun terhadap orang yang berbuat jahat kepada kita.
ingatlah, hanya kepada Allah sahajalah yang layak untuk kita memohon,.

insyaAllah ada manfaat,..

3 comments:

  1. doa senjata mukmin...nice entry...aq tertarik dengan perenggan ke-5 akhir 2...

    ReplyDelete
  2. love read some of the entries...nice!

    ReplyDelete
  3. sekadar perkongsian... sama2 ambil iktibar, amal, dan sampaikan

    ReplyDelete

haaaaaaaaah,. komen la ape lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...